Denne oppgaven pleier jeg å ha på 3. trinn hvert år, og den skaper stor entusiasme. Monsterbokmerkene biter seg nemlig fast i den siden man er på i en bok, og gjør det lett å finne tilbake når man skal lese igjen neste gang. Ganske genialt, og nesten magisk. Det er også viktig å poengterer at figurene på bokmerkene ikke MÅ være et monster. Det er lov å lage dyr og morsomme og vanlige fjes også.
Det krever stor konsentrasjon å få med seg alle trinnene i oppgaven, slik at bokmerke blir konstruert, klippet og brettet riktig. Oppgaven inneholder litt matematikk, og vi regner, måler og ser på ulike geometriske figurer og størrelsesforhold, både sammen og hver for oss. Etterhvert som elevene blir drevne i å konstruere bokmerkene, rekker noen å produsere både et, tre og seks stykker. Så her kan det bli noen hyggelige julegaver til leseglade familiemedlemmer.
tirsdag 9. desember 2014
Brilledesign i 6D
6. trinn har hatt design av briller på timeplanen i høst. Med stort engasjement brukte elevene i 6D brainstorming som fremgangsmåte til å komme frem til ulike idéer og tema som kunne bli til spennende design. Brillene er laget av tegnepapir og lamineringsplast, og viser kreativitet og skapertalent, som de fleste kan misunne. For at retningslinjer om personvern skal ivaretas, må kunst- og håndverkslæreren selv stille opp som brillemodell. Det hadde selvfølgelig vært mye hyggeligere om elevene selv var avbildet med sine briller, men jeg kan i allefall trøste med at den stolte læreren koste seg veldig med å prøve ut årets kolleksjon.
tirsdag 26. august 2014
Zero-utstillingen 2014
I anledning grunnlovsjubileet var årets tema for Zero-dagen "Frihet". Elevene fra 3. -7. trinn hadde i den forbindelse et samarbeidsprosjekt i kunst og håndverk, og laget en installasjon som skulle være det første som møtte publikum når de kom inn på utstillingen. 3. klasse har malt bilder av fredsduer i det norske flaggets farger. 4.-7. trinn har håndsydd fredsduer som henger ned fra taket, og 7. trinn har laget gipsmodeller av sine egne hender. Tanken med verket er at hendene strekker seg mot friheten.
3. trinn har lært om myke og harde blyanter og hvordan man man kan få frem mørk og lys gråfarge. De har brukt det de har lært til å tegne en tiger med ulike gråtoner.
3. klassene har jobba med førstefarger (primærfarger) og andrefarger (sekundærfarger), og laget et sjødyr-bilde i førstefargene (gult, rødt og blått):
7. trinn har arbeidet med å kopiere utsnitt fra kjente kunstverk. Her ser vi utsnitt fra bl.a. verkene til Henri Matisse og Van Gogh.
Elevene i 7. har også arbeidet med collage som gruppeoppgave dette skoleåret. De ferdige collagene skal henges opp på skolen og pynte opp i tomme ganger.
Både 5. og 6. trinn har arbeidet med å lage sin egen skriftstil (font). Disse fire eksemplene viser Mat-skrift, Moro-skrift, Snekker-skrift og Instrument-skrift:
5. trinn har har arbeidet med å bygge et rom i en skoeske. Med utgangspunkt i målestokk 5:100 har elevene funnet ut at dersom de er 140 cm i virkeligheten ville de vært 7 cm høye inni esken. Møblene er bygget av bl.a. papp, fyrstikker, perler og knapper. Legg spesielt merke til detaljene i disse rommene, med bl.a. innfelt akvarium, spøkelseshus, matchende krakker i ulike farger og nydelig nattbord med elegant rosa fot og speil.
fredag 9. mai 2014
torsdag 1. mai 2014
OL i Sotsji
I vinter hadde 5. og 6. klasse kunst- og håndverksoppgaver knyttet til OL i Sotsji.
5. klasse skulle lage sine forslag til hvordan den offisielle OL-plakaten skulle se ut, inspirert av tidligere olympiske plakater. Oppgavekravene var at plakaten skulle ha påskriften "SOCHI" (internasjonal skrivemåte) og "2014", og at skriften skulle være tydelig på avstand. Elevene måtte også fargelegge plakaten med en av de 3 fargekontrastene vi har lært i løpet av 5. klasse (kald/varm, lys/mørk eller motsatte farger).
Som en del av innledningen til oppgaven diskuterte og sammenlignet vi forskjellige offisielle OL-plakater. Ved å se på olympiske plakater fra ulike tiår får man et lite innblikk i hvordan design har utviklet og endret seg i løpet av 1900- og begynnelsen av 2000-tallet. Vi så bl.a. på de norske OL-plakatene fra 1952 og 1994, og elevene var dyktige på å forklare hvordan de synes designene skilte seg fra hverandre.
Flere syntes den gamle plakaten var finest fordi bildet så mer "ekte" ut og hadde flere detaljer. Mange opplevde at det var vanskelig å se hva tegningene på plakaten fra 1994 skulle forestille, og noen mente den var litt kjedelig og burde hatt flere farger. En av elevene forklarte hvordan den hvite figuren som ser ut som en stripete og bakvendt S, kunne forestille nordlys. Etterhvert som diskusjonen pågikk byttet elevene ut ordene "stygt" og "pent" med lengre og mer dyptgående forklaringer på hva som fungerte og manglet ved de ulike designene.
Elevarbeider fra denne oppgaven:
5. klasse skulle lage sine forslag til hvordan den offisielle OL-plakaten skulle se ut, inspirert av tidligere olympiske plakater. Oppgavekravene var at plakaten skulle ha påskriften "SOCHI" (internasjonal skrivemåte) og "2014", og at skriften skulle være tydelig på avstand. Elevene måtte også fargelegge plakaten med en av de 3 fargekontrastene vi har lært i løpet av 5. klasse (kald/varm, lys/mørk eller motsatte farger).
Flere syntes den gamle plakaten var finest fordi bildet så mer "ekte" ut og hadde flere detaljer. Mange opplevde at det var vanskelig å se hva tegningene på plakaten fra 1994 skulle forestille, og noen mente den var litt kjedelig og burde hatt flere farger. En av elevene forklarte hvordan den hvite figuren som ser ut som en stripete og bakvendt S, kunne forestille nordlys. Etterhvert som diskusjonen pågikk byttet elevene ut ordene "stygt" og "pent" med lengre og mer dyptgående forklaringer på hva som fungerte og manglet ved de ulike designene.
onsdag 30. april 2014
SketchUp
Veldig interessant å se hvor raskt elever av idag finner frem til ulike funksjoner og hvordan de skal brukes i et fra før av ukjent dataprogram.
Noen av elevene som vanligvis ikke lar seg engasjere så lett i faget, opplever å bli møtt på sin arena når blyanten blir byttet ut med digitale tegneredskaper. Dette motiverer noen til å virkelig vise hva de kan!
Perioden gikk over all forventning, og jeg vil anbefale andre faglærere i kunst og håndverk å laste ned og teste programmet.
onsdag 18. desember 2013
Noen av høstens prosjekter
Høsthalvåret er straks unnagjort, og det er på tide å vise frem noen av prosjektene 3., 5. og 6. trinn har arbeidet med den siste tiden.
De siste fem ukene har 3. trinn samarbeidet om å lage hus og bygge en by av melkekartonger. Jeg presenterer herved Kartongby:
5. trinn har arbeidet med å tegne en vei i sentralperspektiv denne høsten, og de flotte tegningene er utstilt på den gjeve veggplassen utenfor rektors kontor:
Elevene som hadde lyst, fikk prøve å strikke lue eller pannebånd på strikkering. Denne flotte lua med selvlaget dusk havner under juletreet til en heldig mamma:
Elevene på både 5. og 6. trinn har samarbeidet om å dekorere vinduene på Kunst- og håndverksrommet med norske vinterfugler og snøkrystaller:
De siste fem ukene har 3. trinn samarbeidet om å lage hus og bygge en by av melkekartonger. Jeg presenterer herved Kartongby:
5. trinn har arbeidet med å tegne en vei i sentralperspektiv denne høsten, og de flotte tegningene er utstilt på den gjeve veggplassen utenfor rektors kontor:
5. trinn har tovet juletulipaner før jul. De har lagt ull i ulike farger lagvis og tovet ulla til kuler. Til slutt klipper vi to kryssende snitt i kula slik at den får tulipanform og de flotte fargelagene kommer frem. Noen laget også Pacman-figurer av kulene og satte på øyne.
6. trinn har arbeidet med å lage bruksformer av avispapir, mel og vann. Disse skal bl.a. brukes til oppbevaring av smågodt, mynt, blyanter og penner:
Elevene som hadde lyst, fikk prøve å strikke lue eller pannebånd på strikkering. Denne flotte lua med selvlaget dusk havner under juletreet til en heldig mamma:
Elevene på både 5. og 6. trinn har samarbeidet om å dekorere vinduene på Kunst- og håndverksrommet med norske vinterfugler og snøkrystaller:
Abonner på:
Innlegg (Atom)