lørdag 21. september 2013

Tverrfaglig prosjekt: Brodering av hieroglyfer

Årets andre store oppgave på 5. trinn har vært brodering av egyptiske hieroglyfer, et tverrfaglig prosjekt som favner høstens tema i samfunnsfag i tillegg til kunst og håndverk.

Elevene startet med å øve på å tegne hieroglyfer, og forme sitt eget navn med de riktige skrifttegnene. De fikk også skrive og tyde hemmelige beskjeder til og fra hverandre. Dette var veldig moro, og selv om noen av skrifttegene er vanskeligere å forme enn andre, var dette en oppgave elevene mestret på høyt nivå. Elevene fikk velge hvilke skrifttegn de ønsket å videreføre til broderi, og om de skulle brodere et eller flere tegn.


Få av elevene hadde noe særlig erfaring med nål og tråd fra tidligere, og det var tidvis utfordrende å lære opp og veilede opp mot 28 elever samtidig. Etterhvert kunne heldigvis de tryggeste brodererne fungere som veiledere for medelever.

Elevene mestret etterhvert bruk av nål og tråd svært godt, og flere rakk å starte på sitt tredje og fjerde broderi. Spesielt morsomt er det å se at en håndverksteknikk som tradisjonelt sett er assosiert med kvinner, er noe gutta både verdsetter og mestrer i så stor grad. Det finnes lite som gleder kunst- og håndverkslæreren mer enn når elever som har fortalt at kunst og håndverk langt fra er favorittfaget sier: "Får jeg lov til å lage en til? Yes!!".




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar