4. trinn har blant annet arbeidet med gips og ståltrå og laget blomsterpinner som de har dekorert med akryl, paljetter og perler:
Disse seks bildene ble trukket ut til å representere oppgaven "Min sommerferie", som er utført i Microsoft Paint i IKT-undervisningen:
På 5. trinn har elevene arbeidet i grupper og vurdert og designet brettspill. I tillegg til selve spillet, måtte elevene lage spillbrikker, regelark og spilleske. Elevene har vist seg svært dyktige på teamarbeid, og syntes det eneste probelemet med denne oppgaven var at de fikk for kort tid på den før sommerferien. Oppgaven fikk elevene til å tenke tverrfaglig innenfor mange ulike fagområder. De trenger matematikk for å regne ut poengsum, antall spilleruter, hvor mange spørsmålkort de må ha, hvor mange centimeter hver rute kan være, og jeg kunne listet opp mange flere eksempler. I tillegg har mange av gruppene lett igjennom nytt og gammelt skolepensum i matematikk, naturfag, samfunnsfag og til og med O-fag (!) for den som husker det faget, for å finne spørsmål til spørsmålkortene i spillene.
Spillbrikker på nært hold og spillet "Sneglespiralen":
Vi har hatt fokus på designprosesser, og 5. trinn har designet sin egen Uro. Temaet for oppgaven var "Over skyene", og det var spennende å se hva slags assosiasjoner elevene hadde. Man burde ha med seg tiåringer hver gang man har en brainstorming eller skriver et tankekart, nesten uansett tema.
Karnevalsmasker designet og produsert av elever ved 5. trinn:
7. trinn har arbeidet med gips, og temaet: Menneskekroppen i bevegelse. Resultatet er flotte skulpturer hvor elevenes personlige interesser kommer tydelig til syne, fra skateboard til gitar:
Vi har fokus på arkitektur på både 3., 5. og 7. trinn, og selve arkitektur-finalen er disse flotte bygningene laget av elever på 7. trinn. Joniske søyler, gresk og romersk byggestil og godt elevhåndverk:
Perspektivtegning kan være litt vanskelig, men på 7. trinn begynner elevene å bli gode, til og med på topunktsperspektiv:
Så flott! Ser ut som om du virkelig får elevene til å blomstre og utfolde seg kunstnerisk som bare det!
SvarSlettSkulpturene var råstilige!
Hilsen Karoline Petrine Nordmo
Veldig hyggelig tilbakemelding :) Tusen takk! Vi er så heldige å være to kunst- og håndverkslærere, og skulpturene Hanne Gundersen har laget med 7. trinn er veldig fine.
Slett