onsdag 11. september 2013

Design på ukeplanen


Et nytt skoleår er i gang, og mitt andre år som faglærer i kunst og håndverk på Fjellhamar skole. Som faglærer er jeg så heldig at jeg treffer 250 elever hver uke, og tiden fram til høstferien er hektisk og går i stor grad med til å bli kjent med de forskjellige gruppene, og at de skal bli kjent med meg.
Først nå har jeg fått tid til fotografere fra, og skrive noen ord om, en av årets første oppgaver på 6. trinn.

Elevene jobber med å vurdere designen til ulike sittemøbler, og med å designe sin egen minitayrstol. Kunnskapsløftet fokuserer på at Norge har behov for nytenking og innovasjon. Designprosesser hvor elevene har idémyldringer, planlegger gjennom å tegne, og diskuterer og vurderer eget og andres arbeid, er kanskje viktigere enn noen gang.

Når vi vurderer designet på sittemøbler på Fjellhamar skole, kan det virke som komfort er det aller viktigste for elevene. Mange liker kontorstoler med hjul som gjør det mulig å bevege seg rundt i klasserommet uten å gå. Elevene synes generelt at møblene på skolen skulle vært mykere og hatt armlener. Etterhvert viser det seg også å være viktig med utseende på møblene. Farger, former, materialer og størrelse, skaper engasjement, noe som gjenspeiles i de ferdig designede produktene.

Jeg konkluderer med at elevene på 6. trinn kan ha mye å bidra med innenfor norsk design i fremtiden, og legger ved bildebevis:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar